تفاوت تونل انجماد سریع و سردخانه در چیست ؟

تفاوت تونل انجماد سریع با سردخانه

علت استفاده از فریز کردن محصولات و انواع آن چیست ؟

از گذشته تا به امروز یکی از دغدغه‌های اصلی بشر چگونگی نگهداری از مواد غذایی در زمان طولانی و بدون فاسد شدن بوده است.

از این رو با پیشرفت تکنولوژی راه‌های جدیدی برای حفظ و نگهداری مواد غذایی به مدت طولانی به وجود آمد که چند نمونه از آن‌ها استفاده از تونل انجماد و سردخانه به منظور حفظ سلامت و افزایش عمر مواد غذایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی و … می‌باشد.

تونل‌های انجماد و سردخانه‌ها چند نمونه از سیستم‌هایی هستند که در نگهداری طولانی مدت از مواد غذایی استفاده می‌شوند.

نحوه کار تونل‌های انجماد و سردخانه‌ها به این صورت است که با طی سیکل تبرید بسته، برودت تولید شده را به مواد غذایی می‌رسانند و حرارت را از آن‌ها می‌گیرند تا بدین صورت این مواد در مدت زمان بیشتر و با کیفیت بهتری انجماد پیدا کنند.

اگرچه هر دو دستگاه یک عمل را انجام می‌دهند اما جالب است بدانید که تفاوت تونل انجماد سریع و سردخانه در موارد بسیاری است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نحوه فریز کردن محصول در سردخانه چگونه است؟

سردخانه‌ها نوعی دیگر دستگاه‌هایی هستند که برای منجمد کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سردخانه‌ها در دو نوع بالای صفر و زیر صفر طراحی شده‌اند که از نوع بالای صفر آن برای نگهداری کوتاه مدت مواد غذایی و از نوع زیر صفر آن برای نگهداری طولانی مدت مواد استفاده می‌شود.

عموما در سردخانه‌های بالای صفر مواد غذایی که نباید یخ زده شوند نگهداری می‌شوند.

از جمله این مواد میوه‌ها و سبزیجات هستند، چرا که در صورت انجماد، بافت این مواد دچار شکستگی شده و کیفیت آن‌ها به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

در سردخانه‌های زیر صفر نیز موادی مانند فرآورده‌های گوشتی، ماهی، میگو، مرغ و … نگهداری می‌شود. چرا که مدت زمان نگهداری مواد غذایی در این سردخانه‌ها بالاتر است و می‌توان آن‌ها را تا چند ماه نگهداری کرد.

روش یخ زدن محصول بصورت تونل انجماد چیست؟

یخ زدن سریع محصول در تونل انجماد
یخ زدن سریع محصول در تونل انجماد

تونل انجماد دستگاهی است که از آن برای منجمد کردن مواد غذایی در زمان کوتاه استفاده می‌شود.

این تونل برای دمای منفی ۳۰ تا منفی ۶۰ درجه طراحی شده است و توانایی منجمد کردن مواد غذایی تا منفی ۱۸ درجه سانتیگراد را دارد‌.

از آنجایی که با استفاده از این روش از ایجاد کریستال‌های یخی بزرگ بر روی مواد غذایی جلوگیری می‌شود، بنابراین تمامی مواد با حفظ شکل، رنگ، بو و مزه اصلی منجمد می‌شوند و کیفیت، طعم و طراوت مواد تا حد زیادی حفظ می‌شود.

معرفی تفاوت های تونل انجماد و سردخانه و چگونگی فرآیند فریز

همانطور که می‌دانید تمامی مواد غذایی به دو صورت آرام و سریع منجمد می‌شوند.

از آنجایی که در سردخانه‌ها محصولات به آرامی منجمد می‌شوند شما به راحتی ذرات یخ تشکیل شده در بافت محصولات را خواهید دید، در صورتی که در تونل انجماد مواد به سرعت منجمد می‌شوند و بدین خاطر ذرات یخ تشکیل شده روی مواد غذایی در تونل انجماد کوچکتر هستند.

تفاوت اصلی تونل انجماد با سردخانه در چیست ؟

تفاوت های زیادی در این دو روش فریز کردن محصول وجود دارد که اصلی ترین آن زمان انجماد سریع تر محصول در روش تونل انجماد است. از دیگر تفاوت ها در کیفیت محصول پس از فریز شدن که در این فرآیند رخ میدهد که میتوانید این موارد را از قسمت پایین بخوانید.

در چه روشی کیفیت محصول کاهش پیدا نمیکند؟

در روش IQF بعلت سرعت فرآیند کیفیت محصول حفظ میشود و نوع یخ زدگی و رطوبت بصورت کامل حفظ میشود و رنگ آن کدر نمیشود.

در نتیجه مواد غذایی قرار داده شده در تونل انجماد با کیفیت مطلوب‌تری منجمد می‌شوند.

10 تفاوت تونل انجماد اسپیرال با سردخانه
10 تفاوت تونل انجماد اسپیرال با سردخانه

از دیگر تفاوت‌های ساختاری تونل انجماد و سردخانه عبارت است از:

  • نحوه نصب اپراتور در تونل انجماد به صورت عمودی می‌باشد تا باد سرد به صورت مستقیم بر روی مواد غذایی اثر کند. همچنین در این تونل هوای سرد به صورت چرخشی در حال جریان می‌باشد.
  • در سردخانه‌ها منجمد شدن مواد غذایی زمان زیادی می‌برد، درصورتی که در تونل انجماد عملیات منجمد کردن مواد غذایی در کمتر از دو ساعت انجام می‌شود.
  • در تونل‌های انجماد به منظور انجماد سریع از اواپراتورهای با توان برودتی بالا، فاصله فین‌های زیاد، فن‌های دمنده با حجم هوادهی و فشار استاتیک بالا استفاده می‌شود.
  • توان برودتی کمپرسور در تونل انجماد بسیار بالاتر از سردخانه‌ها است.
  • درب‌های دستگاه تونل انجماد اصولا از pvc و یا پلی استر و آلیاژهای آلومینیوم ساخته می‌شود. چرا که عایق‌بندی و جلوگیری از هدر رفت سرما در تونل انجماد بسیار اهمیت دارد.

تاثیر انجماد بر روی کیفیت محصول در کدام روش مطلوب تر است ؟

تفاوت اصلی در اندازه و مقدار محصول منجمد است. انجماد سردخانه برای حجم زیادی از محصولات با اندازه بزرگتر مانند مرغ کامل یا گوشت بسته بندی شده استفاده می شود.

از سوی دیگر، IQF برای فریز کردن محصولات کوچکتر مانند میوه های کوچک، مکعب های میوه، سبزیجات، پنیر، پاستا و غیره ایده آل است.

استفاده از فناوری IQF به طور قابل توجهی تشکیل یخ روی محصول را کاهش می دهد، به دلیل این واقعیت که محصول سریع منجمد می شود و این منجر به کریستال های یخ بسیار کوچکتر در مقایسه با انجماد در سردخانه می شود.

انجماد آهسته در سردخانه باعث تشکیل کریستال‌های یخ بزرگ می‌شود و این بر یکپارچگی سلول‌ها تأثیر می‌گذارد، لایه بیرونی را میکشد، هر چه کریستال‌ها بزرگ‌تر باشند، محصول آسیب بیشتری خواهد دید.

کیفیت غیر قابل برگشت است، به این معنی که بافت محصول پس از ذوب شدن به حلت اولیه بر نمی گردد.

تاثیر نحوه انجماد بر اندازه کریستال یخ در گوشت

با IQF حداقل بلورهای یخ تشکیل می شود و این به محصول کمک می کند تا بافت خود را تا اولین یخ زدایی حفظ کند.

محصولات یخ زده حاصل از انجماد سردخانه نیز پس از اولین یخ زدایی، از دست دادن آب، از دست دادن بافت و مواد مغذی زیادی را تجربه می کنند.

اینها تنها مشکل ناشی از کریستال های یخ نیستند، مشکل دیگر ناشی از این تشکیل یخ کم آبی یا رطوبت کم است.

با توجه به طولانی بودن فرآیند انجماد، محصول از طریق تصعید دچار تبخیر آب می شود (زمانی که آب از حالت جامد به گاز تبدیل می شود)، تسریع در فرآیند انجماد می تواند به کاهش کم آبی و رطوبت محصول کمک کند، به همین دلیل است که با استفاده از فناوری IQF، آبگیری می شود.

نرخ بین 0.3٪ تا 2٪ است، در حالی که با انجماد در انبار سرد، میزان کم آبی اغلب بین 5٪ تا 10٪ است، این یک کاهش مستقیم کیفیت محصول است.

تفاوت تغییر رنگ و ابعاد محصول فریز شده در روش های انجماد

از دیگر تفاوت تونل انجماد سریع و سردخانه از دست دادن رنگ یکی دیگر از مشخصه های مکرر انجماد سردخانه است، حتی اگر رنگ محصول منجمد با انجماد سردخانه زنده تر باشد.

هنگامی که محصول یخ زده ذوب می شود، محصول رنگ و شفافیت را از دست می دهد و رنگ مایل به خاکستری بیشتری پیدا می کند یا کدر میشود.

با استفاده از فناوری IQF یا تونل انجماد سریع می توان از این تغییر رنگ جلوگیری کرد زیرا این محصول دارای رنگ طبیعی تری است که پس از اولین یخ زدایی بدون تغییر باقی می ماند.

وقتی غذای خود را در فریزر می گذاریم متوجه می شویم که در هنگام یخ زدن به هم چسبیده است. این موضوع در انجماد سردخانه نیز مشاهده می‌شود، زمانی که محصولات تشکیل یخ بزرگی در اطراف خود می‌دهند و به یکدیگر چسبیده و نیاز به نیروی بیشتری برای جدا کردن آنها دارند.

این نیز به مقدار زیادی از اندازه و چسبندگی محصولات بستگی دارد.

اما در طی فرآیند یخ زدن در تونل انجماد ، محصولات بسیار سریعتر منجمد می شوند و از یکدیگر جدا می شوند که اجازه نمی دهد به هم بچسبند و تا یخ زدایی اول به همین شکل باقی می مانند.

این بسیار مفید است به خصوص اگر محصول با استفاده از تجهیزات توزین چند سر بسته بندی شود.

تغییر رنگ و ابعاد ماهی یخ زده
تغییر رنگ و ابعاد ماهی یخ زده

با استفاده از فناوری IQF، محصولات بدون آسیب به سطح، شکل اولیه خود را حفظ کرده و ماندگاری بالاتری دارند. این به این دلیل است که محصول در فریزر تونل انجماد سریع در معرض هوای زیادی قرار نمی گیرد.

اگر محصولات در یک بلوک بزرگ یخ منجمد شده و نیاز به جداسازی مکانیکی دارند، استفاده از فریزرهای سردخانه به نیروی انسانی بیشتری برای جابجایی جعبه ها یا سینی ها نیاز دارد. تمیز کردن، جابجایی و تعمیر سینی ها وقت گیر و نیروی انسانی است.

از آنجایی که محصولات در تماس با مردم قرار می گیرند، هنگام انجماد محصولات در فریزر سردخانه، خطر آلودگی قابل توجهی وجود دارد. با یک فرآیند مدرن در خط و فریزر IQF، می توان به تماس صفر بین محصول و انسان دست یافت.

همانطور که در بالا نیز گفته شد تفاوت‌ بین تونل انجماد و سردخانه وجود دارد، اما با این حال این دو دستگاه مکمل یکدیگر می‌باشند.

چرا که از معایب تونل انجماد عدم ذخیره سازی مواد غذایی در آن است و بدین خاطر به محض منجمد کردن مواد غذایی باید آن‌ها را به سردخانه‌های زیر صفر منتقل نماییم.

از این رو وجود هر دو دستگاه برای مکان‌هایی که نیاز به نگهداری و منجمد کردن مواد غذایی دارند ضروری است.


جهت سفارش و ساخت این سردخانه یا تونل انجماد iqf میتوانید با کارشناسان شرکت آران تبرید تماس حاصل فرمائید و همینطور جهت دریافت لیست قیمت خرید روز و برآورد هزینه ساخت و نصب با کارشناسان ما در ارتباط باشید

شماره تماس : 9087 7762 - 021

شماره فکس : 6841 7762 - 021

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *