تونل انجماد خطی و انواع آن چیست؟

تونل انجماد خطی

تونل انجماد خطی چیست؟

برای حفظ کیفیت و نگهداری از مواد غذایی معمولا آن‌ ها را تا دمای -18 یا کمتر سرد می‌کنند تا حالت اولیه خود را حفظ کنند.

با استفاده از انجماد می‌توان بسیاری از فراورده‌ های غذایی مانند میوه، سبزیجات، آبمیوه، محصولات دریای، نان، بستنی، نان روغنی و… را به مدت طولانی نگهداری کرد.

تونل انجماد خطی در واقع سالنی با قدرت سرمازایی بین -30 درجه تا -60 درجه سانتی‌ گراد است که مواد با عبور از آن به سرعت از مرحله حداکثر کریستالیزاسیون عبور می‌کنند.

قبل از بسته بندی محصولات یخچالی نیاز است تا محصول منجمد شود برای اینکه زمان زیادی صرف فریز کردن نشود دستگاهی شبیه به سردخانه زیر صفر طراحی کردند اما با این تفاوت که این دستگاه با سرعت بسیار بیشتر فرآیند فریز و منجمد کردن محصول را انجام میدهد و رطوبت کمتری به محصول وارد میشود و بافت و رنگ و شکل محصول تغییر نمیکند .

این دستگاه بصورت خطی طراحی شده و در طول مسیر سرمای بسیار شدید با باد و فشار هوای بالا بر روی محصول پرتاب میشود تا منجمد بشود این دستگاه تونل انجماد خطی مناسب بسته بندی محصولات گوشتی و سبزیجات و بستنی میباشد.

ساختار تونل انجماد خطی و اجزای آن

تونل انجماد خطی دارای طراحی خطی قابل گسترش در طول دستگاه است و وسیع ‌ترین پیکربندی اسپری برودتی و آرایش فن گردشی را برای دستیابی به انجماد سریع یا سرمای عالی بدون شوک حرارتی، از دست دادن عملکرد یا کم آبی ارائه می‌دهد.

تجهیزات تونل انجماد خطی به وسیله ساختار فولاد ضد زنگ ناهموار که در داخل و خارج از سیستم جوش داده‌ شده‌اند، دارای عمر مفید تضمین‌شده و بدون مشکل خواهند بود.

معرفی اجزا و مشخصات فنی دستگاه انجماد خطی
معرفی اجزا و مشخصات فنی دستگاه انجماد خطی

یک تونل انجماد خطی از چهار بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

• یک محفظه عایق که دارای یک تسمه نقاله برای حمل محصولات است.
• یک سیستم تزریق برای تزریق مایع برودتی
• فن‌های گردشی برای بهبود انتقال حرارت با محصولات
• سیستم اگزوز برای تخلیه گاز‌های اضافی

طرز کار تونل انجماد خطی در داخل تونل

تونل‌های انجماد خطی معمولا از دی اکسید کربن مایع ( LCO2) یا نیتروژن مایع ( LIN) برای خنک‌سازی و انجماد مداوم استفاده می‌کنند.

دمای تونل به وسیله تبخیر فوری یک گاز مایع برودتی کاهش می‌یابند. منبع اصلی انرژی خنک‌کننده به وسیله گرمای نهان تبخیر، تامین می‌شود.

فن‌های توربولانس گاز را به صورت کنترل‌شده در تونل پخش می‌کنند و سرما را به طور موثر به سطح محصول منتقل می‌کنند. گازهای باقی‌مانده نیز توسط فن‌های خروجی استخراج خواهند شد.

محصولات روی یک تسمه نقاله در امتداد تونل انجماد خطی حرکت می‌کنند و فرایند انجماد را سپری خواهند کرد.

پس از تولید محصول یا بسته بندی آن نیاز است تا این بسته بندی ها در سردخانه ذخیره و نگه داری شوند تا بفروش برسند برای محصولات گوشت و پروئین و یا ماهی و میگو شما میتوانید مقاله سردخانه ماهی و میگو را بخوانید و در صورت نیاز از کارشناسان آران تبرید درخواست طراحی و ساخت این نوع سردخانه را برای نگهداری محصولات فریز شده بدهید.

تونل انجماد خطی چگونه عمل میکند؟
تونل انجماد خطی چگونه عمل میکند؟

انواع تونل‌ انجماد خطی چیست و معرفی آنها

برای برآورده کردن نیازهای هر برنامه کاربردی، معمولا طرح‌های خاصی برای انواع تونل‌های انجماد خطی طراحی می‌شوند. در ادامه به برخی از این طراحی‌ها اشاره می‌شود:

بجز مدل دستگاه خطی یک نوع دستگاه دیگری وجود دارد که مناسب فضای کم کارخانجات میباشد تا در قضایی کم مقدار محصولات زیادی را فریز کنند و سپس به خط بسته بندی ارسال شود که نام این دستگاه اسپیرال یا مارپیچی میباشد که میتوانید مقاله آن را از تونل انجماد اسپیرال مطالعه کنید.

تونل انجماد خطی هم‌ جریان

در طراحی تونل انجماد خطی هم‌جریان، کرایوژن در ابتدای تونل تزریق می‌شود و گازها در جهت محصول حرکت می‌کنند.

این طراحی دارای کارایی کمتری نسبت به دیگر طراحی‌ها است و معمولا برای خنک شدن سریع سطح محصولات داغ، برای کاهش کم‌آبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تونل‌ انجماد خطی چند پاس

تونلهای انجماد خطی چند پاس از دیگر دستگاه انجماد خطی است که برای کاهش فضای کف و افزایش توان طراحی شده‌اند.

این تونل‌ها دارای چندین نوار نقاله محصول در یک دستگاه هستند و همین امر باعث کاهش نیاز به فضای وسیع می‌شود.

این نوع تونل‌ها برای مواردی که زمان یا ظرفیت‌های مورد نیاز محصول برای تونل انجماد خطی بسیار زیاد باشد، عملی و کارآمد است.

اما در مقایسه با طرح‌های جریان مخالف، این دستگاه دارای کارایی کمتری هستند. دلیل این کارایی کمتر را نیز می‌توان کاهش جریان هوا و طول تونل‌ انجماد عنوان کرد.

انواع دستگان انجماد خطی
انواع دستگان انجماد خطی

تونل‌ انجماد خطی فله‌ ای

تونلهای انجماد خطی فله‌ای یا پرنده دارای چندین نوار نقاله پلکانی پیکربندی شده‌ است که می‌تواند با هم زدن مداوم محصولات، انجماد سریع( IQF) را در محصولات فله‌ای انجام دهند.

این سیستم با قرار دادن تمام طرف‌های محصولات فله در معرض اسپری و تهویه مستقیم، یک محصول ثابت IQF را ارائه می‌دهد.

تونل‌ انجماد خطی دو تسمه‌ ای

تونلهای انجماد خطی دو تسمه‌ای دارای دو تسمه نقاله هستند که در کنار هم در یک محفظه دستگاه حرکت می‌کنند.

در این تونل‌ها می‌توان دو نوع محصول را در زمان یکسان منجمد کرد. این امر با کنترل‌های مستقل سرعت تسمه، تهویه دما امکان‌پذیر است.

این تونل انجماد یک راه‌اندازی منحصر به فرد است که برای برنامه‌های کاربردی انعطاف‌پذیری را فراهم می‌کند.

تونل‌ انجماد خطی صفحه‌ ای

تونلهای انجماد خطی صفحه‌ای دارای کمربندی هستند که از صفحات فولادی ضد زنگ تشکیل شده‌اند. از این تونل‌ها برای انجماد محصولات نرم و ظریف و گران قیمت استفاده می‌شود.

علامت‌گذاری کمربند محصول با حذف کمربند مش سیم معمولی حذف می‌شود و به همین دلیل از این دستگاه برای انجماد محصولات گران قیمتی که علامت‌گذاری محصول غیرقابل قبول است، استفاده می‌شود.

کاربرد های تونل انجماد خطی

نحوه فریز کردن در تونل انجماد خطی
نحوه فریز کردن در تونل انجماد خطی

دستگاه انجماد خطی برای خنک کردن، سرد کردن یا انجماد مواد غذایی داغ پخته‌ شده می‌تواند بسیار مناسب باشد.

این سیستم می‌تواند برای انجماد طیف گسترده‌ای از مواد غذایی مانند نان‌های همبرگر، تکه‌های کوچک و بزرگ گوشت و سبزیجات و… مورد استفاده قرار بگیرد.

هدف همه دستگاه های انجماد خطی انجماد سریع محصولات با استفاده از مایع برودتی است. این تونل‌ها برای آب‌گیری محصول و حفظ بافت محصول بسیار کاربردی هستند.

این تونل‌ها با اشغال فضایی کوچک و انجماد مقادیر بالای محصول، می‌توانند بازده محصول را در مقایسه با فناوری‌های جایگزین افزایش دهند.

طراحی و ساخت تونل انجماد خطی چگونه است ؟

طراحی تونل انجماد خطی از نظر هزینه انجماد برای شرکت‌های تولید مواد غذایی بسیار مهم است.

برای به دست آوردن کارآمدترین سیستم انجماد خطی، لازم است تا جایی تا حد امکان از انرژی موجود در هر پوند کرایوژن استفاده شود.

از مهم‌ترین عواملی که روی انرژی موجود در کرایوژن تاثیر دارد، می‌توان به فشار ذخیره‌سازی کرایوژن و دمای بخار خروجی تونل انجماد اشاره کرد.

برای دی اکسید کربن (CO2)، حدود 85 درصد از ظرفیت تبرید در طی تصعید CO2 جامد (گرمای نهان) و 15 درصد در بخارات سرد (گرمای محسوس) به دست می آید.

برای یک سیستم نیتروژن، حدود 50 درصد از ظرفیت تبرید در طی تبخیر مایع (گرمای نهان) و 50 درصد از بخارات سرد (گرمای محسوس) به دست می‌آید.

پس از مشخص شدن ظرفیت تبرید کرایوژن، می‌توان شروع به انتخاب یک نوع تونل انجماد کرد که بهترین و کارآمدترین استفاده از برودت را داشته باشد.

راهنمای خرید تونل انجماد سریع خطی از آران تبرید

از این دستگاه انجماد در شرکت‌های‌ تولید محصولات غذایی استفاده می‌شود.

استفاده از این دستگاه انجماد برای بسته بندی سریع و ارسال به موقع به دست مصرف کنندگان مناسب هر تولیدی کوچک و بزرگ است که میوان متناسب با قضای کارگاه و کارخانه برای کارفرمایان ساخت و مشاورین آران تبرید در این امر به شما مشتریان نقشه این تونل انجماد را ارئه میدهند.

امروزه بازار محصولات غذایی منجمد به سرعت در حال رشد است و شرکت‌ها سعی دارند محصولات غذایی خود را برای ماندگاری بالا و همچنین حفظ خاصیت اولیه، به صورت منجمد وارد بازار کنند.

امروزه بیشتر دستگاه های انجماد خطی روی سرعت فریز کردن تمرکز دارند و در این مورد با یکدیگر رقابت می‌کنند.


جهت سفارش و ساخت این تونل انجماد خطی میتوانید با کارشناسان شرکت آران تبرید تماس حاصل فرمائید و همینطور جهت دریافت لیست قیمت خرید روز و برآورد هزینه ساخت و نصب با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شماره تماس : 9087 7762 - 021

شماره فکس : 6841 7762 - 021

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *